As Oy Sandra toi sähköauton latauspisteet taloyhtiön asukkaille

Helsingissä sijaitseva As Oy Sandra vei hankkeen maaliin vajaassa vuodessa. Oikein mitoitettu sähköautojen latausratkaisu palvelee taloyhtiössä pitkälle tulevaisuuteen.

Kun Jouko Kauppi sai vuonna 2017 luvan muuttaa juuri valmistuneeseen uuteen taloon ja asuntoon Helsingin Kutomotielle, hän otti alusta asti esille varautumisen sähköautojen lataamiseen. Meni vuosi jos toinenkin, mutta syksyllä 2021 alkoi tapahtua.

”Asennustyöt alkoivat tammikuussa 2022 ja valmista tuli kesällä. Yleinen elektroniikkapula viivästytti kohdallamme töiden valmistumista.”

Iso lainausmerkki

Ennakkoluuloton taloyhtiö vei hankkeen maaliin vajaassa vuodessa.

Nyt taloyhtiön 22:lla autopaikalla on sähköauton latausvalmius, ja 13 osakasta otti paikalleen saman tien latauslaitteen.

Selkeä marssijärjestys helpottaa päätöksentekoa

Latausratkaisun toteuttamisesta vastasivat yhteistyössä KSS Energia -konserniin kuuluva urakointiyhtiö Suomen Energia-Urakointi Oy (SEU) ja Liikennevirta Oy (Virta).

”SEU ja Virta tarjosivat selkeän kokonaisuuden. Molempien kanssa oli helppo keskustella ja sopia asioista, ja keskinäinen yhteistyö toimi”, Kauppi sanoo.

Sandra sai hankkeen toteuttamiseen avustusta Asumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskukselta (ARA).

Satsaus asumisviihtyvyyteen ja tulevaisuuteen

Sandran latausjärjestelmä kattaa kaksi alakeskusta, jotka mahdollistavat jokaiseen latauspisteeseen saman tehomäärän. Alkuvaiheen pienellä käyttäjämäärällä se on 22 kilowattia (kW). Kun tulevaisuudessa kaikilla autopaikoilla on ladattava auto, latausteho on 11 kW.

Autohallissa on vahvistettu puhelinverkko, lataustoiminnon varmistamiseksi asennettu erillinen modeemi ja jokaiselle latauspisteelle on vedetty Ethernet-kaapeli.

”Meillä on nyt käytössä systeemi, jolla pärjäämme pitkälle tulevaisuuteen.”

”Tavoitteemme Sandrassa on ollut edistää helppoa asumista. Yksi tällainen toimenpide oli sähkölukitut ja sähköllä avautuvat ulko-ovet, jotka ovat helppokulkuiset ja tukevat esteettömyyttä ja sujuvaa tavarankuljetusta”, Kauppi kertoo.

Merkittävä helpotus on myös auton latausmahdollisuuden tuominen kotipihaan. Sähköauton latauspisteet lisäävät nykyisten asukkaiden viihtyvyyttä, mutta myös taloyhtiön ja asunto-osakkeiden houkuttelevuutta uusien asukkaiden silmissä. Lisäksi kyseessä on yhteinen ekologisuutta tukeva askel.

Kolme askelta sähköautoilun mahdollistamiseen

SEU:n energiaratkaisujen myyntipäällikkö Marja Karvonen jakaa projektin kulun kolmeen osaan: 1. asennettavuuskartoitus, 2. sähkösuunnitelma sekä 3. latausinfran ja latauslaitteiden toteutus.

”Asennettavuuskartoituksen tavoitteena on selvittää kohteen valmiudet latausratkaisuille. Mitä nykyinen sähkökeskus mahdollistaa ja palveleeko se myös taloyhtiön tulevaisuuden tarpeet. Asiantuntijamme johdolla käydään läpi esimerkiksi lataustarve, kapasiteetti sekä laite-ehdotukset.”

Sähkösuunnitelma on avain hankkeen tarkan kustannusarvion selvittämiseksi. Vaihe sisältää sähkösuunnittelun lisäksi projektin teknisen toteutuksen suunnittelun, minkä pohjalta sähköautojen latausmahdollisuus tuodaan taloyhtiöön.

”Latauslaitteet ovat projektin näkyvin osa, mutta investoinnin kannalta isoin työ liittyy latausinfran suunnitteluun ja rakentamiseen. Työ kannattaa tehdä kerralla hyvin, jotta se palvelee taloyhtiötä pitkälle tulevaisuuteen täyssähköautojen määrän kasvaessa”, toteaa Karvonen.

SEU on osa monialaista energiakonserni KSS Energiaa. Taloyhtiöiden ja julkisten kiinteistöjen sähköauton latauspisteet ja aurinkopaneeliratkaisut toimittaa Etelä-Suomen alueella SEU ja Kymenlaaksossa KSS Energia.

Avainsanat:
Sähköauto
Latausratkaisut
0.0.9